25.04.2025

Интервью

«Եկավ մի պահ՝ մարդիկ հասկացան, որ իրենք ոչ միայն պատմության մեջ են, այլեւ դրա կերտողն են». Էմիլ Աբրահամյան

Звезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активна
 

«Հայացքի» հյուրն է Արցախյան շարժման ակունքներում կանգնած գործիչներից մեկը՝ Էմիլ Աբրահամյանը:

 

- Պարոն Աբրահամյան, նախքան 1988 թվականը եւ հենց 88-ին կա՞ր արդյոք շարժման հասարակական պահանջ եւ ինչպե՞ս այն հստակ ձեւավորվեց ու վերաճեց  Շարժման: Որո՞նք էին այն որոշիչ գործոնները, որոնք լայն հնչեղություն հաղորդեցին Արցախյան շարժմանը եւ դարձրին այն զանգվածային:

- Ղարաբաղյան շարժմանը նախորդել էին հսկայածավալ աշխատանքներ, որոնք անպայման պետք է կատարվեին՝ ժողովրդի մտքին ու սրտին հասցնելու այն հավատն ու հույսը, այն գաղափարները, որոնք համազգային աջակցության կարիք ունեին: Հարյուր հազարավոր մարդիկ հենց այնպես՝ կախարդական փայտիկով չէին դուրս եկել փողոցներն ու հրապարակները: Նրանց գիտակցությանն էր հասցվել, որ պահն ամենահարմարն է, եւ մեր ճակատագիրը մեր ձեռքերում է: Չէր կարելի թույլ տալ անցյալի՝ 1920-ի, 1965-ի ձախողումների կրկնությունը, տխրահռչակ Քաղբյուրոյի «կացնային» որոշումների կայացումը: Ժողովուրդն այլեւս որոշակիորեն գործոն էր դարձել նախորդ ժամանակաշրջանների համեմատ, ուստիեւ նախապատրաստական աշխատանքների հիմնական շեշտը հենց ժողովրդի գիտակցության ու ոգու բարձրացման վրա էր դրված: Հադրութում, օրինակ, մենք դա արել էինք՝ տարբեր նամակներ ուղղելով տարբեր ատյանների հասցեներով, այսինքն՝ 88-ի նախաշեմին մեր ժողովուրդը Հադրութում արդեն ներգրավված էր քաղաքական-հասարակական աշխատանքներում: Շրջանում հայաստանյան հեռուստաալիքների հեռարձակման հարցով էին դիմել, դպրոցներում Հայ ժողովրդի պատմության դասավանդման, հայոց լեզվի ու գրականության դասավանդման բարելավման հետ կապված հարցերով եւ այլն: Եթե այդ պարզ հարցերը լուծումներ չէին ստանում, ուրեմն ինչի՞ համար էին այդ «փուչիկ» եզրույթները՝ վերակառուցում, ժողովրդավարություն, բացախոսություն: Ասեմ, որ գորբաչովյան «Перестройка»-ից հետո մի տեսակ աշխույժ տեղաշարժեր էին նկատվում ոչ միայն Արցախում եւ Հայաստանում, այլեւ մերձբալթյան երկրներում, Մոլդովայում եւ այլուր: Մեր որոշ հարցապնդումներով Բաքվից Հադրութ գործուղված էմիսարների վարքագծում նույնիսկ մենք փոփոխություններ էինք տեսնում եւ հասկանում, որ անցել են 60-70-ականների ժամանակները: Եկավ մի պահ՝ մարդիկ հասկացան, որ իրենք ոչ միայն պատմության մեջ են ու զգում են նրա շունչը, այլեւ այդ պատմության կերտողն են: Դա ինքնազարթոնքի նախերգանքն էր՝ մի շրջափուլ, որի մեջ օրը, ժամը, րոպեն անգամ դառնում էին շատ էական մեզ համար: Ժամ առ ժամ կուտակվում էր այն ուժը, որը հավատում էր ու պատրաստ էր տնօրինելու իր ճակատագիրը՝ չնայած խորհրդային համակարգը քանիցս ապացուցել էր, որ ի զորու չէ լուծել ժողովրդի կենսահույզ խնդիրները: Իրենց հարցադրումներում մարդիկ ավելի վճռական էին դարձել եւ ազերի էմիսարների հետ այլեւս խոսում էին անզիջում պահանջատիրոջ դիրքերից: Այդ գիծը վառ կերպով դրսեւորվեց հատկապես 1988-ի փետրվարի 12-ին, երբ ժողովուրդը դուրս էր եկել համակարգի դեմ: Դա աննախադեպ երեւույթ էր: Մեզ չէին կարողանում ցրել: Սպառնում էին, որ կդիմեն ուժի կամ այլ բիրտ միջոցների, բայց ժողովուրդն անկոտրում էր եւ կանգնեց մինչեւ վերջ: Այդ օրը մենք Հադրութում դուրս էինք եկել ընդդեմ բռնապետական մի ողջ համակարգի եւ բացեիբաց ընդվզում էինք նրա հակաժողովրդական էության դեմ: 

- Հետադարձ հայացք ձգելով անցած ուղուն, փորձենք ընդհանրական վերլուծման միջոցով ճշտել, թե որն էր, այնուամենայնիվ, Շարժման հաջողության բանաձեւը: Մի կողմում ժողովուրդն էր եւ իր կողմից ձեւավորված «Ղարաբաղ կոմիտեն», մյուսում՝ կոմունիստական իշխանությունը, ՊԱԿ-ը, ով շարժումը զսպելու, էլ չասած՝ կասեցնելու ռեսուրս այլեւս չուներ: Կնկարագրե՞ք այդ տեւական պայքարի ընթացքն ու վերելքը, որը հասավ իր տրամաբանական հանգուցալուծմանը:

- Այն տեսակետը, թե ժողովուրդը միաբան էր, մի քիչ ուռճացված էր: Իրականում հանրության մեջ կար նոմենկլատուրային վերնախավ, որն իր մտածողությամբ, իր պահվածքով ուղղակի առանձնանում էր, եւ տեսանելի էր այն ճեղքվածքը, որ կար: Այդ մարդկանց համար իշխանությունների նկատմամբ ժողովրդի ճնշման միջոցն անընդունելի է: Այսինքն՝ իշխանությունները փորձում էին «մաքուր» մնալ, քանի որ մտավախություն ունեին, որ Շարժումը կարող էր հաջողությամբ չպսակվել եւ հետագայում մեղադրվեին դրա դեմ միջոցներ չձեռնարկելու համար; Վախենում էին պատասխանատվությունից: Շատ կոմունիստներ գտնվում էին այդ ճնշման տակ՝ գաղափարական, քաղաքական, հոգեբանական: Նրանց համար երկու ճանապարհ կար՝ կամ քայլել ժողովրդի հետ, կամ ստվերի մեջ լինել եւ գործել երկակի դեմքով: Մի մասը կարողացել էր հաղթահարել այդ մտավախությունը եւ հասկանալ, որ հետդարձի ճանապարհ չունի, մյուսներն այդպես էլ մնացին իրենց ընտրած ճանապարհի պատանդը՝ ընդհուպ մինչեւ 1991-ը: Գրեթե լիակատար համախմբվածությունը ձեռք բերվեց քայլ առ քայլ, երբ որ ազգը գիտակցեց, որ գտնվում է պարփակված վիճակում, որտեղ եթե իր թուլությունները ցույց տա հակառակորդին, կպարտվի: Մենք, բնականաբար, հաշվի էինք առնում ոմանց վիճակը, պայքարի համարժեք ձեւեր էինք առաջարկում՝ երբեք չբռնանալով մարդկանց կամքի եւ սուբյեկտիվ կարծիքի վրա: 

- Ղարաբաղյան շարժումն ավարտվեց, եւ 1991 թվականի անկախության հռչակումից հետո հենց «Ղարաբաղ կոմիտեի» անդամները եկան իշխանության՝ ի դեմս ՀՀՇ-ի: Բայց ինչ-որ պահից այդ նույն մարդկանց մեջ, կարծես թե, փոխվեց այդ գաղափարական պայքարի հոգեբանությունը, իսկ արդեն նրանցից հետո եկած իշխանություններն առհասարակ ոչ մի գաղափարական առնչություն չունեն Շարժման տրամաբանության հետ: Այդ ի՞նչ գործոններ ազդեցին այն ժամանակվա համակարգի վրա:

- Կարծում եմ՝ ազգի վիճակն էր այդպիսին: Նման բարդ աշխարհաքաղաքական իրադրություններում պետք էր նաեւ փորձառու եւ ազգային գիտակցությամբ էլիտա ունենալ՝ առաջացող խնդիրներին ու մարտահրավերներին դիմակայելու համար: Մենք ունենք հետազոտություններ, թե որոնք էին մեզ համար թիրախային խնդիրները տվյալ դարաշրջանի համար, ինչով էինք անցել եւ այլն: Նման խնդիրների լուծումներ ունեն եվրոպական շատ ազգեր, որոնք ուսումնասիրել են իրենց երկրների ամենից առանցքային գաղափարները եւ դրանք դարձնել ժողովրդի ինքնագիտակցության մնայուն դրվածքներ: Մեզանում դա բացակայում է, քանի որ մենք այլ ճանապարհով ենք անցել: Մենք շուրջ մեկ հազարամյակ գաղութացված ենք եղել եւ պայքարի նման փորձ՝ վերլուծական, փիլիսոփայական իմաստով, գրեթե չունենք: Մեր դեպքում շատ պարզ եւ պրագմատիկ մոտեցում դրսեւորվեց: Ստեղծված իրավիճակում հնարավոր էր միայն անել մեզանից կախվածը: Հետագայում՝ գաղափարական, արժեքային տեսանկյունից, բացակայում էր այդ գիտակցումը ՀՀՇ-ի մեջ: Կային ազնիվ անձինք, որոնք մինչ օրս էլ մնում են այդպիսին, բայց նրանց քաղաքական մտածողությունն այլ էր: Նրանք հետագայում եւս պատրաստ չէին պետական պատասխանատվության բեռ վերցնելու եւ երկիր կառավարելու համար: ՀՀՇ-ում, իսկ ավելի ուշ պետության կառավարման համակարգում հավաքվել էին բարոյական տարբեր արժեքներ դավանող մարդիկ, որոնց կայացրած որոշումները հարիր չէին այն գաղափարներին, որոնք ծնունդ էին տվել Ղարաբաղյան շարժմանը: Մեր անկախությունն այդպես էլ չապահովվեց քաղաքական ու քաղաքակրթական, տնտեսական ու գիտամշակութային քայլերով:

- Համեմատելով 88-ի հանրային տրամադրություններն այսօրվա իրավիճակի հետ, ինչ եք կարծում՝ կա՞ն որոշակի նախադրյալներ երբեմնի ազգայի զարթոնքը կրկնելու, պայքար մղելու ինքնիշխանության գիտակցումով: 

- Ես կարծում եմ՝ որոնողը միշտ էլ կգտնի, բայց դրա համար պետք է կամ իրավիճակ ստեղծել, կամ ստեղծված իրավիճակում կարողանալ ճիշտ կողմնորոշվել: Վերցնենք իմ ընկերների օրինակը: Ես Հիմնադիր խորհրդարանի անդամ եմ: Նրանք այսօր բանտերում են, մինչդեռ ժամանակին երկրին ու ժողովրդին նվիրվածության՝ նմանը չունեցող տիպարներ էին: Նրանք ընտրել էին անարդարությունների, կոռուպցիայի, անբարոյականության, թալանի ու լկտիության դեմ պայքարի բոլորին հայտնի ձեւը, որովհետեւ հնարավոր չէր այլեւս սրանց հանդուրժել: Կարծում էին, թե համազգային ցասում կառաջանար, որի ալիքը կքշեր-կտաներ հակաժողովրդական տարրերին եւ կձեւավորել օրինական իշխանություն ու կարգուկանոն երկրում: Բայց, ավաղ... Ցավում եմ, որ հայ ժողովուրդն այսօր հայտնվել է գաղութացված վիճակում եւ չի կարողանում կամ չի ցանկանում ազատագրվել: Սա հղի է շատ վտանգավոր հետեւանքներով: Եթե մարդ ինքն իր անձը չի ազատագրում եւ թույլ է տալիս, որ օրվա իշխանություններն այդ անազատությունը օգտագործեն իրենց անձնական նպատակների համար՝ նշանակում է, որ ամեն ինչի վերջն է: Բայց ես հավատում եմ մեր ժողովրդի իմաստնությանն ու խոհեմությանը: Մեկ անգամ արդեն տեսել ու համոզվել եմ: Դժվար պահերին մենք համախմբվել գիտենք: Ապրիլյան պատերազմը՝ դաժան փորձություն լինելով հանդերձ, ցույց տվեց, որ վերազարթոնքի գենը մեր ազգի մեջ տակավին կենսունակ է:

 

Հարցազրույցը վարեց Գեւորգ Ղահրամանյանը

Армянский центр стратегических и национальных исследований (АЦСНИ)

РА, Ереван 0033, ул. Ерзнкяна 75

Тел.:

+374 10 528780 / 274818

Эл. почта:

info@acnis.am

Вебсайт:

www.acnis.am

 

Мнения авторов публикаций не всегда совпадают с позицией АЦСНИ.

При перепечатке ссылка на онлайн-журнал «ACNIS ReView: Взгляд из Еревана» обязательна.